Skip to main content

Those were the days

The Swedish photographer Tore Hagman have done a lot of very nice photo books, one in particular is from the Swedish West Coast (Västkust : från Nidingen till Koster), published both in Swedish and English. There is some pictures from the hometown of Skäreläja and skipper Kalle (author of this blog, LLV member 809). And actually, most likely this Vera Skäreläja is on this picture.


And if we take a closer look at the picture there's two interesting boats to have a closer look at. On the docks in front left, there's a wooden boat that belonged to Kalle back then. And on the Marstrand Island, almost in the middle of the picture you'll find "Vera LLV".

 

Keijo, captain and owner of Vera (LLV member 226), bought Vera in the Autumn of 2011. Kalle's father Petter did all the research and helped with the buying. Here's one of the first reports Petter sent back to us in Finland:

Tyvärr glömde jag att fota toan, men den sitter i aktern. Finns holdingtank med tömning antingen i havet eller sugtömning i land, vilket krävs i Finska vatten. Antagligen ok bottenventil och spolvattenventil. Glömde att kolla/fråga.

Det är prydligt med elen tex, men lite gammalt. Två batterier ca 7-8 år gamla. Bytas? För säkerhets  skull.

I aktre delen av motorrummet syns den gamla bottenkranen. Nya slangar. Byta bottengenomföringar till moderna kulventiler. Dvs kylvattenintaget till motorn och pentryavloppet. Bara sötvatten i pentryt.

Motorn går bra. Kan ev behållas eller bytas mot en renoverad lika dan. Då krävs inga omfattande ombyggnader av motorbädd, motorhus eller ny propeller eller axel.

Köket. Går inte att öppna skåpsdörren, slår i motorhuset. Aldrig använt spis eller kylskåp.

Inte godkänd gasolinstallation. Kan ordnas. Förutsättningarna finns.

Bra med badplattform och stege. Fråga barnen Blom. Alla badade från Stures badplattform i Grötviken i somras.

Kapellet ca 10 år, dvs lika gammalt som på vår snipa. Har rengjorts varje år och lämnats på service. Dvs kollat alla sömmar. Läcker inte enl uppgift. Bör bytas på sikt. Vi har beställt ett nytt till nästa säsong.

Sumloggen fungerar inte. Wiren av. Göran D har troligen en ny. På Balladen skippade jag den mekaniska loggen och körde bara med GPS:n. Då får man visserligen bara fart över grund och inte fart genom vattnet och kan följaktligen inte se om det är strömt. En GPS är bra att ha och kostar inte så mycket. Har du förarintyg? Kanske bra att investera i lite kunskap? 

Göran har troligen en kortare gösstake (mast) om det skulle verka modernare.

Skall fråga Göran på torsdag om han kan fixa bottengenomföringar och gasolinstallation samt om vad det kan kosta med byte till en renoverad motor om ni är fortsatt intresserade.

God natt!

Petter

The pictures he took 2011 are the following:












Comments

Popular posts from this blog

Seaborn

And once again we're seaborn! Because of the COVID-19 situation, our Captain Keijo did all the work himself! The crew embarked later in the evening, with lots of joy!

The Tiller

There's two ways to control the Skäreläja; either "inside" the pilothouse  or in the stern. And if you steer the boat from the stern, you need a tiller. When our boat arrived from Sweden we had a provisional solution for the summer (of 2012) and a piece of oak... That provisional solution have been in the boat till this summer when I finally realized and accepted, the new tiller would not be done with magic. I have to do it myself. And even if I'm not a real woodworker the result turned out to be better than I hoped for!

Bring it on, father Winter!

Yesterday was a sad day. The summer is official over. Winter is coming. The boat is now up and covered, engine is preserved with glycol. We're ready for the winter.        The first years it took a weekend, two days, to build the structure and cover the boat. Yesterday we did it in less than six hours. We have begun to get the routine.